جاذبه های گردشگری اصفهان
0

جاذبه های گردشگری اصفهان

اصفهان شهری در مرکز ایران است. این شهر به دلیل تاریخ غنی، معماری زیبا و صنایع دستی نفیس خود شناخته شده است. اصفهان زمانی پایتخت ایران بود و تعدادی از مهم ترین بناهای تاریخی کشور از جمله میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو در این شهر قرار دارد. اصفهان همچنین یک مرکز مهم هنری و فرهنگی است و میزبان تعدادی موزه، گالری و تئاتر است. اصفهان مقصدی محبوب برای گردشگران از سراسر جهان است و دلیل خوبی هم دارد. این شهر چیزی برای همه ارائه می دهد، از تاریخ و فرهنگ گرفته تا غذا و خرید. اگر به دنبال یک تجربه واقعاً منحصر به فرد هستید، حتماً از اصفهان دیدن کنید. در این مقاله به بررسی جاذبه های گردشگری اصفهان می‌پردازیم. با مجله اینترنتی ایکو همراه باشید.

پل خواجو
پل خواجو

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان، همچنین با نام تاریخی میدان شاه و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران با نام رسمی میدان امام، میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. این میدان که یکی از بزرگترین میادین عمومی جهان است، به دلیل معماری زیبا و بناهای تاریخی متعدد، به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

میدان نقش جهان در دوران حکومت صفوی و به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این میدان قرار بود مرکز سیاسی، اداری و تجاری پایتخت جدید صفوی باشد. در اطراف میدان بناهای تاریخی متعددی از جمله مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه، عمارت عالی قاپو و بازار قیصریه ساخته شده است. میدان نقش جهان از نظر معماری، نمونه ای برجسته از هنر و مهندسی ایرانی است. این میدان مستطیل شکل است و در چهار طرف آن بناهای تاریخی با شکوهی قرار دارد.

  آشنایی با زیباترین آبشارهای ایران

 میدان با سنگفرش پوشیده شده است و در اطراف آن درختان چنار کاشته شده است. میدان نقش جهان یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران است. این میدان مکانی عالی برای پیاده روی، گشت و گذار و تماشای بناهای تاریخی است. در اطراف میدان رستوران ها و کافه های متعددی وجود دارد که می توانید در آنها استراحت کنید و از غذا و نوشیدنی های ایرانی لذت ببرید.

میدان نقش جهان
میدان نقش جهان

مسجد شیخ لطف الله در اصفهان

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر اصفهان، ایران است. این مسجد در محله فلسطین شهر اصفهان واقع شده و از جمله آثار معماری بارز دوران صفویه محسوب می‌شود. این مسجد به عنوان یکی از مساجد با ارزش تاریخی ایران به ثبت ملی رسیده است. مسجد شیخ لطف‌الله در دوره صفویه در سده ۱۷ میلادی ساخته شده و دارای آراسته‌بندی و طراحی معماری زیبا است. نمای خارجی این مسجد با استفاده از کاشی‌های چینی و موزائیک‌های رنگارنگ تزئین شده است که زیبایی و چشمگیری به آن بخشیده است. در زمان احترام برای این مسجد، نمازگزاران به‌ویژه چندین ایام مذهبی مانند ماه مبارک رمضان و اعیاد اسلامی به این مکان مراجعه می‌کنند تا نماز بگزارند و به عبادت بپردازند. همچنین، گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر دنیا نیز به دیدن این مسجد زیبا و مذهبی می‌آیند.
در یکی از مقالات سایت ایکو به بررسی شهرهای توریستی ایران پرداخته ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو عمارتی باشکوه در قلب میدان نقش جهان اصفهان است که در دوران صفویه ساخته شده و از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود. این کاخ که به عنوان “دولتخانه مبارکه نقش جهان” یا “قصر دولتخانه” نیز شناخته می‌شده، در زمان شاه عباس اول و بین سال‌های ۱۵۹۵ تا ۱۵۹۷ میلادی بنا شده و نمادی از شکوه و جلال حکومت صفوی است. کاخ عالی قاپو در شش طبقه ساخته شده و با معماری بی‌نظیر و تزئینات چشم‌نواز خود، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. بازدید از کاخ عالی قاپو تجربه‌ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی است که به شما امکان می‌دهد تا با تاریخ، هنر و معماری ایران آشنا شوید.

کاخ عالی قاپو
کاخ عالی قاپو

پل خواجو اصفهان

پل خواجو، که به پل حسن بیک نیز معروف است، یکی از مشهورترین پل‌های تاریخی شهر اصفهان و از شاهکارهای معماری دوره صفویه به شمار می‌رود. این پل که بر روی رودخانه زاینده رود احداث شده، در زمره زیباترین پل‌های جهان محسوب می‌شود و به دلیل معماری خاص و تزئینات چشم‌نواز کاشیکاری‌اش، شهرت جهانی یافته است.

  کشور ولز سرزمینی از تپه‌های سبز و دریاهای نامتناهی

پل خواجو در سال ۱۰۶۰ هجری قمری به دستور شاه عباس دوم صفوی بر روی خرابه‌های پل حسن بیک از دوره تیموری احداث شد .در زمان قاجار، ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۰ هجری قمری اقدام به مرمت این پل نمود. پل خواجو در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. پل خواجو بدون شک یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان و از نمادهای این شهر زیبا به شمار می‌رود. اگر به اصفهان سفر می‌کنید، بازدید از این پل تاریخی را به هیچ وجه از دست ندهید.

پل سی و سه پل اصفهان

پل سی و سه پل یکی از جاذبه‌های تاریخی و زیبای شهر اصفهان در ایران است. این پل در زمان دوره صفویه، در دوره حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است و از آثار بارز معماری و مهندسی این دوره محسوب می‌شود. نام “سی و سه پل” به دلیل داشتن سی و سه تیر آبیاری در رودخانه زاینده‌رود است که از طریق این پل عبور می‌کردند. این پل بر روی رودخانه زاینده‌رود واقع شده و به عنوان یک پل میانشهری عمل می‌کند که ترافیک و ارتباط بین دو سوی شهر را فراهم می‌کند.

پل سی و سه پل از دو بخش تشکیل شده است، یک بخش از بالای پل که در زمان‌های مختلف به کارگیری مختلفی داشته است، و دیگری از زیر پل که اکنون به عنوان محلی برای تجربه‌ی دیدنی رویاهای آبی استفاده می‌شود. این پل با طراحی زیبا و معماری خاص خود، جاذبه‌ای برای گردشگران و بازدیدکنندگان محلی و خارجی است که هر ساله از زیبایی آن لذت می‌برند و عکس‌های زیبایی از این بنا تاریخی می‌گیرند.
اگر علاقه مند به آشنایی با رودخانه زاینده رود هستید. مقاله سایت ایکو را مطالعه کنید.

پل سی و سه پل
پل سی و سه پل

مسجد جامع عتیق اصفهان

مسجد جامع عتیق یکی از مساجد تاریخی و مهم شهر اصفهان در ایران است. این مسجد در محله “نقش جهان” واقع شده و از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر محسوب می‌شود. مسجد جامع عتیق به عنوان یکی از مساجد با ارزش تاریخی ایران به ثبت ملی رسیده است. این مسجد در دوره تیموریان بنا شده و در دوران صفویه تجدیدساخت و گسترش یافته است. معماری زیبای این مسجد، تزیینات شگفت‌انگیز آن و استفاده از موادی همچون کاشی‌های چینی و موزائیک‌های فراموش‌نشدنی، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

  آشنایی با جاذبه های طبیعی شگفت انگيز جهان

مسجد جامع عتیق به عنوان یک مکان مقدس معروف و محل عبادت مردم، همواره توسط نمازگزاران و زائران مورد توجه و احترام قرار گرفته است. همچنین، این مسجد مکانی برای گردشگری فرهنگی و بازدید از آثار تاریخی بسیار مهم است که هر ساله بازدیدکنندگان محلی و خارجی را جذب می‌کند.

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون، که در شهر اصفهان واقع شده، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای تاریخی ایران و از شاهکارهای معماری دوره صفوی به شمار می‌رود. این کاخ در میان باغ چهلستون قرار دارد که خود از زیباترین باغ‌های ایرانی است.

کاخ چهلستون
کاخ چهلستون

ساخت کاخ چهلستون در زمان شاه عباس اول صفوی آغاز شد و در زمان شاه عباس دوم به پایان رسید. تاریخ دقیق احداث این کاخ مشخص نیست، اما برخی از منابع آن را سال ۱۰۵۷ هجری قمری (معادل ۱۶۴۷ میلادی) ذکر کرده‌اند. کاخ چهلستون در طول دوران صفویه و قاجار مورد استفاده سلاطین ایران قرار می‌گرفت و در دوره پهلوی به موزه تبدیل شد. این کاخ در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.