آشنایی با جاهای دیدنی ماسوله
1

آشنایی با جاهای دیدنی ماسوله

ماسوله یک شهر پلکانی در استان گیلان ایران است. این شهر در ارتفاع 1050 متری از سطح دریا و در 60 کیلومتری شهر رشت واقع شده است. ماسوله به دلیل معماری منحصر به فرد خود مشهور است. خانه های ماسوله به صورت پلکانی و در دل کوه ساخته شده اند. قدمت ماسوله به حدود 1000 سال پیش می رسد.

در آن زمان، مردم این منطقه برای فرار از حمله مغول ها به کوه ها پناه بردند و در دل کوه ها خانه ساختند. ماسوله دارای حدود 300 خانوار است. مردم این روستا از طریق کشاورزی، دامداری و گردشگری امرار معاش می کنند. ماسوله یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در ایران است. هر ساله گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان برای دیدن این شهر منحصر به فرد به ماسوله سفر می کنند.

بهترین زمان سفر به ماسوله

بهترین زمان برای سفر به ماسوله بین اردیبهشت تا آبان است. در این زمان هوا معتدل و دلچسب است و بارندگی کم است. طبیعت نیز در این زمان سرسبز و دیدنی است. اردیبهشت در این ماه هوا خنک و دلپذیر است و طبیعت ماسوله به زیباترین شکل خود است. درختان شکوفه داده‌اند و زمین پوشیده از گل‌های رنگارنگ است. خرداد هوا در این ماه کمی گرم‌تر می‌شود اما هنوز هم دلچسب است. در این ماه می‌توانید از پیاده‌روی در طبیعت و گشت و گذار در ماسوله لذت ببرید.

تیر ماه گرم‌ترین ماه سال در ماسوله است. اگر به گرمای هوا حساس هستید، بهتر است در این ماه به ماسوله سفر نکنید. مرداد مردادماه نیز یکی از گرم‌ترین ماه‌های سال در ماسوله است. در این ماه احتمال بارندگی نیز بیشتر می‌شود. شهریور هوا در این ماه کمی خنک‌تر می‌شود اما هنوز هم گرم است. در این ماه می‌توانید از تفریحات آبی مانند قایق‌سواری در سد تاریکی لذت ببرید.

  خنک ترین شهرهای ایران در تابستان کدام اند؟

مهر مهرماه یکی از بهترین ماه‌های سال برای سفر به ماسوله است. هوا در این ماه خنک و دلچسب است و طبیعت رنگ‌های پاییزی به خود می‌گیرد. آبان در این ماه هوا رو به سردی می‌رود و بارندگی نیز بیشتر می‌شود. اگر به سرما حساس هستید، بهتر است در این ماه به ماسوله سفر نکنید.

نکاتی که باید قبل از سفر به ماسوله در نظر داشته باشید

ماسوله در فصل‌های بهار و تابستان بسیار شلوغ است. اگر به دنبال سفری آرام هستید، بهتر است در فصل‌های پاییز و زمستان به ماسوله سفر کنید. قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در فصل‌های بهار و تابستان بیشتر است. برای رفتن به ماسوله باید از خودروی شخصی یا تاکسی استفاده کنید. در ماسوله امکانات رفاهی مانند رستوران و کافی‌شاپ به اندازه کافی وجود دارد. قبل از سفر به ماسوله از وضعیت آب و هوا مطلع شوید. لباس مناسب با فصل را به همراه داشته باشید. کفش مناسب برای پیاده‌روی و طبیعت گردی به همراه داشته باشید. به فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی احترام بگذارید.

سفر به ماسوله
سفر به ماسوله

آبشار کوشم ماسوله

آبشار کوشم در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه واقع شده است. این آبشار با ارتفاع ۳۰ متر، بلندترین آبشار ماسوله است. برای رسیدن به آبشار کوشم باید از ماسوله به سمت جاده ماسوله به لاهیجان حرکت کنید. بعد از حدود 2 کیلومتر، به یک فرعی در سمت چپ جاده می‌رسید که به سمت آبشار کوشم می‌رود. از این岔ک تا آبشار حدود 2 کیلومتر پیاده‌روی در پیش دارید. مسیر پیاده‌روی تا آبشار کوشم بسیار زیبا و دیدنی است. در طول مسیر می‌توانید از طبیعت بکر و جنگلی ماسوله لذت ببرید.

آبشار و رودخانه ماسوله

آبشار ماسوله در غرب ماسوله و در نزدیکی پارکینگ اصلی این شهر واقع شده است. این آبشار کوچک و زیبا، از ارتفاعات مشرف به ماسوله سرازیر می‌شود و منظره‌ای بسیار دیدنی را خلق می‌کند. رودخانه ماسوله از چشمه‌های بالادست ماسوله سرچشمه می‌گیرد و از میان این شهر عبور می‌کند. این رودخانه در طول مسیر خود، آبشارهای کوچک و زیبایی را به وجود می‌آورد. بهترین زمان بازدید از آبشار و رودخانه ماسوله بین اردیبهشت تا آبان است. در این زمان هوا معتدل و دلچسب است و بارندگی کم است.

  کشور ولز سرزمینی از تپه‌های سبز و دریاهای نامتناهی

آبشار خرم بو ماسوله

آبشار خرم بو یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان واقع در منطقه ماسوله در شمال ایران است. این آبشار با ارتفاع بالا و آب روان و صاف خود، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در منطقه محسوب می‌شود. آبشار خرم بو با صدای آب جاری و منظره‌ای زیبا و دل‌انگیز، باعث آرامش و شگفتی در بازدیدکنندگان می‌شود. این آبشار به دلیل وجود سنگ‌های آهکی در این منطقه، آب را به رنگ آبی تیره و زیبا تغییر می‌دهد که منظره‌ای بسیار جذاب و دیدنی ایجاد می‌کند. بازدید از آبشار خرم بو یک تجربه فوق‌العاده و آرامش‌بخش برای علاقه‌مندان به طبیعت و آبشارها خواهد بود. این مکان مناسب برای پیاده‌روی، عکاسی و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی است.

روستای ماسوله
روستای ماسوله

آبشار توریشم ماسوله

آبشار تریشوم (همچنین به نام آبشار توریشوم شناخته می‌شود) یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان است که در نزدیکی شهر ماسوله واقع شده است. این آبشار در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد و از ارتفاع 30 متری به پایین سرازیر می‌شود. برای رسیدن به آبشار تریشوم باید از ماسوله به سمت جاده ماسوله به ماجلان حرکت کنید. بعد از حدود 2 کیلومتر، به یک دوراهی می‌رسید که باید مسیر سمت چپ را انتخاب کنید. از این دوراهی تا آبشار حدود 1.5 کیلومتر پیاده‌روی در پیش دارید.

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله با وسعت تقریبی 2400 هکتار در 36 کیلومتری شهرستان فومن و 55 کیلومتری رشت واقع شده است. این پارک جنگلی از شمال به ماسوله، از شرق به جنگل‌های اسالم، از جنوب به شهر فومن و از غرب به ارتفاعات ماسوله محدود می‌شود. پوشش گیاهی پارک جنگلی ماسوله بسیار متنوع است و شامل درختانی مانند راش، ممرز، توسکا، بلوط، نمدار، انجیر، شمشاد، ولیک، خرمندی، آزاد، افرا، و گونه‌های بوته‌ای و علفی مختلف است.

  آشنایی با کویر لوت بزرگترین کویر جهان

قله شاه معلم ماسوله

قله شاه معلم یکی از قله‌های مشهور و زیبای استان گیلان در شمال ایران است. این قله با ارتفاع بالا و منظره‌های فوق‌العاده اطراف، یکی از مقاصد محبوب برای صعود و تماشای مناظر طبیعی است. صعود به قله شاه معلم یک تجربه هیجان‌انگیز و چالشی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی است. از قمه این قله، منظره‌های زیبا و دل‌انگیزی از اطراف و منطقه ماسوله قابل مشاهده است که باعث شگفتی و آرامش در دل بازدیدکنندگان می‌شود. با صعود به قله شاه معلم، علاوه بر تماشای مناظر زیبا، می‌توانید از آبشارها، رودخانه‌ها و زیبایی‌های طبیعی دیگر در این منطقه لذت ببرید. این تجربه می‌تواند یکی از لحظات خاطره‌انگیز و بی‌نظیر در سفر شما به منطقه ماسوله باشد.

ییلاق کوبار ماسوله

ییلاق کوبار در نزدیکی روستای ماسوله در استان گیلان واقع شده است. این ییلاق در ارتفاعات البرز قرار گرفته و دارای آب و هوای خنک و ییلاقی در فصل تابستان است. طبیعت بکر و دست نخورده ییلاق کوبار، آن را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در شمال ایران تبدیل کرده است. ییلاق کوبار دارای جاذبه های گردشگری متعددی از جمله جنگل های انبوه، دشت های سرسبز، رودخانه های خروشان و آبشارهای مرتفع است.

چشمه آب معدنی علی زاخونی ماسوله

چشمه آب معدنی علی زاخونی (همچنین به نام چشمه زمزمه شناخته می‌شود) در ارتفاعات جنگلی در نزدیکی ماسوله، استان گیلان واقع شده است. این چشمه به دلیل خواص درمانی آب خود که سرشار از بیکربنات است، مشهور است. آب چشمه علی زاخونی برای درمان بیماری های گوارشی، کبدی و کلیوی مفید است. همچنین گفته می شود که این آب برای سلامت پوست و مو مفید است. چشمه علی زاخونی در یک منطقه جنگلی زیبا واقع شده است و مکانی محبوب برای پیاده روی و پیک نیک است. برای رسیدن به چشمه علی زاخونی باید از ماسوله به سمت روستای قلعه رودخان بروید. سپس باید یک پیاده روی کوتاه در جنگل داشته باشید تا به چشمه برسید.

امتیاز دهید

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

  1. آیدا احمدی گفت:

    ماسوله واقعا زیباست. مخصوصا در پاییز. طبیعت زیبایی دارد