آشنایی کامل با بلغمی مزاج ها
0

آشنایی کامل با بلغمی مزاج ها

بلغم یکی از چهار خلط در طب سنتی چینی است. سه خلط دیگر صفرا، سودا و خون هستند. بلغم با رطوبت و سرمای همراه است و به عنوان ماده ای چسبناک و سفید در نظر گرفته می شود که می تواند در بدن جمع شود. بلغم در اندام های مختلف از جمله ریه ها، معده و روده ها تولید می شود. بلغم بیش از حد می تواند باعث مشکلات سلامتی مختلفی از جمله احتقان، سرفه، گلودرد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ، درد مفاصل، خستگی شود.
برای آشنایی کامل با بلغمی مزاج ها با مجله اینترنتی ایکو همراه باشید.

عوامل منجر به تولید بیش از حد بلغم

  • رژیم غذایی ناسالم: خوردن غذاهای زیاد و فرآوری شده، لبنیات و شکر می تواند تولید بلغم را افزایش دهد.
  • قرار گرفتن در معرض مواد مضر: قرار گرفتن در معرض دود، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها می تواند تولید بلغم را افزایش دهد.
  • استرس: استرس می تواند تولید بلغم را افزایش دهد.
  • کمبود خواب: کمبود خواب می تواند تولید بلغم را افزایش دهد.
قرار گرفتن در معرض مواد مضر باعث تولید بلغم می شود
قرار گرفتن در معرض مواد مضر باعث تولید بلغم می شود

راه های مختلف برای کاهش بلغم

خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل می تواند به کاهش تولید بلغم کمک کند. اجتناب از غذاهای فرآوری شده، لبنیات و شکر می تواند به کاهش تولید بلغم کمک کند. نوشیدن آب زیاد می تواند به رقیق شدن بلغم و دفع آن از بدن کمک کند. ورزش منظم می تواند به گردش خون و دفع بلغم از بدن کمک کند.

  همه چیز درباره ی تست پاپ اسمیر برای خانم ها

کاهش استرس می تواند به کاهش تولید بلغم کمک کند. خواب کافی می تواند به کاهش تولید بلغم کمک کند. اگر علائمی را تجربه می کنید که فکر می کنید ممکن است ناشی از بلغم بیش از حد باشد، مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا علت علائم خود را تعیین کنید و بهترین راه را برای درمان آنها توصیه کنید.

غذاهای مضر برای بلغمی مزاج ها

  • غذاهای سرد و مرطوب: این غذاها شامل لبنیات، خیار، گوجه فرنگی، کاهو، هندوانه، خربزه، طالبی، کیوی، نارنگی، پرتقال، لیمو، گریپ فروت، سیب زمینی، برنج، ماکارونی، نان سفید، گوشت گاو، گوشت گوساله، مرغ، ماهی، تخم مرغ، قارچ، عدس، نخود، لوبیا، بادام، گردو، پسته، فندق، کنجد، روغن نباتی، کره، مارگارین، شکر، عسل، مربا، شربت، سس، نوشابه، چای، قهوه و کاکائو.
  • غذاهای چرب و سنگین: این غذاها شامل غذاهای سرخ شده، فست فود، غذاهای فرآوری شده، سس ها، چاشنی ها و چربی های حیوانی.
  • غذاهای تند و تیز: این غذاها شامل فلفل، فلفل قرمز، سیر، پیاز، زنجبیل، خردل و ترشی.

    برای آشنایی با دلایل پرخوری عصبی می توانید مقاله سایت ایکو را مطالعه کنید.
عدم مصرف غذاهای چرب، تند وتیز
عدم مصرف غذاهای چرب، تند و تیز

غذاهای مفید برای بلغمی مزاج ها

  • غذاهای گرم و خشک: این غذاها شامل گوشت گوسفند، شتر، بوقلمون، بلدرچین، زرده تخم مرغ، انجیر، خرما، کشمش، مویز، توت، عناب، زرشک، سنجد، بادام زمینی، پسته، فندق، کنجد، زعفران، زنجبیل، دارچین، فلفل سیاه، زیره، رازیانه، نعنا، پونه، ترخون، مرزه، شوید، جعفری، کرفس، هویج، کدو، شلغم، ترب، سیر، پیاز و چای سبز.
  • غذاهای با طبع معتدل: این غذاها شامل نان جو، نان سنگک، برنج قهوه ای، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، آلو، گیلاس، انجیر، انگور، خربزه، طالبی، هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، کاهو، اسفناج، کلم، کدو، لوبیا سبز، نخود فرنگی، قارچ، عدس، نخود، لوبیا، بادام، گردو، پسته، فندق، کنجد، روغن زیتون، روغن نارگیل، عسل، مربا، شربت، سس، نوشابه، چای، قهوه و کاکائو.
  سرماخوردگی: علل، علائم، و راه‌های پیشگیری

نکات کلی برای بلغمی مزاج ها

از مصرف غذاهای سرد و مرطوب، چرب و سنگین و تند و تیز خودداری کنید. غذاهای گرم و خشک و غذاهای با طبع معتدل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به طور منظم ورزش کنید. از حمام گرم و ماساژ استفاده کنید. از خوابیدن در شب زودتر از ساعت 10 شب خودداری کنید. از استرس و اضطراب دوری کنید. این اطلاعات فقط برای اطلاع رسانی است و نباید به عنوان جایگزینی برای مشاوره با متخصص طب سنتی در نظر گرفته شود.

ورزش منظم
ورزش منظم

ورزش مناسب برای بلغمی ‌ها

افراد بلغمی مزاج به طور کلی دارای مزاج سرد و مرطوب هستند و تمایل به چاقی و کندی حرکت دارند. ورزش می تواند به آنها در گرم شدن بدن، افزایش متابولیسم و ​​کاهش وزن کمک کند. ورزش های هوازی این نوع ورزش ها به افزایش ضربان قلب و تنفس کمک می کنند و به گرم شدن بدن و افزایش متابولیسم کمک می کنند. پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و ایروبیک از جمله ورزش های هوازی مناسب برای افراد بلغمی مزاج هستند.

ورزش های قدرتی این نوع ورزش ها به تقویت عضلات و افزایش قدرت بدنی کمک می کنند. وزنه برداری، حرکات کششی و یوگا از جمله ورزش های قدرتی مناسب برای افراد بلغمی مزاج هستند. ورزش های ترکیبی این نوع ورزش ها ترکیبی از ورزش های هوازی و قدرتی هستند و به گرم شدن بدن، افزایش متابولیسم و ​​تقویت عضلات کمک می کنند. تنیس، فوتبال، بسکتبال و والیبال از جمله ورزش های ترکیبی مناسب برای افراد بلغمی مزاج هستند.

  انواع ساکشن و عوارض موارد مصرف آن

آیا بلغم مضر و خطرناک است؟

بلغم به طور کلی نقش مهمی در حفظ سلامتی دستگاه تنفسی دارد. اما در برخی موارد ممکن است بلغم باکتریایی یا ویروسی باشد که می‌تواند عفونت‌های تنفسی را منتقل کند. اگر بلغم دارای رنگ یا بوی نامطلوب باشد یا همراه با علائم دیگری مانند تب، سرفه خونریزی یا درد شدید در سینه باشد، ممکن است نشانه از عفونت یا بشقاب شدید باشد و نیاز به مشاوره پزشکی داشته باشد.  در کل، بلغم به تنهایی مضر یا خطرناک نیست، اما اگر همراه با علائم نگران‌کننده باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.