آشنایی با خواص و مضرات باقلا
0

آشنایی با خواص و مضرات باقلا

باقله باقلی، باقالا، باقلا، باکله (مازنی، تالشی) یا پخله (در زبان ترکی) گیاهی یک‌ساله است. دارای برگ‌های تخم مرغ شکل و میوهٔ غلاف‌مانند است. به میوه و دانه آن نیز باقلا گفته می‌شود. باقلا از جمله سبزیجات فصل بهار است که سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر و مواد معدنی است. دانه‌های گیاه باقلا به صورت نارس چیده شده و به شکل آب پز یا به طور کامل پخته می‌شود و از آن مصرف می‌کنند.
برای آشنایی بیشتر با فواید و خواص باقلا با مجله اینترنتی ایکو همراه باشید.

خواص باقلا

  • منبع غنی از آنتی اکسیدان: باقلا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند با از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، بدن را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد حفظ کند. باقلا به کمک آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند سم زدایی بدن و کاهش ابتلای فرد به سرطان‌ها کمک کند.
  • منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی: باقلا منبع غنی از ویتامین‌های B، C، E و K و همچنین مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم است.
  • کاهش کلسترول: باقلا می‌تواند به کاهش کلسترول LDL (بد) کمک کند و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
  • تنظیم قند خون: باقلا می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
  • کمک به هضم غذا: باقلا سرشار از فیبر است که به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: باقلا سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.
باقلا سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها
باقلا سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها

مضرات باقلا

  • بیماری فاویسم: باقلا می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری فاویسم، که یک بیماری خونی نادر است، باعث بروز علائمی مانند کم خونی، زردی و حتی مرگ شود.
  • نفخ: باقلا می‌تواند در برخی افراد باعث نفخ  شود.
  • تداخل با داروها: باقلا می‌تواند با برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد.
  آشنایی با خواص سمنو

نکاتی در مورد مصرف باقلا

اگر سابقه بیماری فاویسم در خانواده خود دارید، قبل از مصرف باقلا با پزشک خود مشورت کنید. برای کاهش نفخ باقلا، می‌توانید آن را با زیره، شوید یا رازیانه مصرف کنید. اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف باقلا با پزشک خود مشورت کنید. در کل، باقلا یک سبزی مغذی و مفید است که می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. با این حال، اگر به بیماری فاویسم مبتلا هستید یا از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، باید در مورد مصرف باقلا با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از زیره و شوید برای کاهش نفخ باقلا
استفاده از زیره و شوید برای کاهش نفخ باقلا

نحوه مصرف باقلا

باقلا را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. باقلا را می‌توان به صورت ساده یا با شوید و نمک آب پز کرد و به عنوان یک میان وعده یا پیش غذا مصرف کرد. باقلا یکی از مواد اصلی خورشت باقلا قاتق است که با گوشت، سبزیجات و ادویه‌جات مختلف تهیه می‌شود.

باقلا را می‌توان با تخم مرغ، سبزیجات و ادویه‌جات مختلف مخلوط کرد و کوکو باقلا درست کرد. باقلا را می‌توان با شوید و برنج مخلوط کرد و شوید پلو با باقلا درست کرد. باقلا را می‌توان به سالاد اضافه کرد و طعم و مزه جدیدی به آن داد. باقلا را می‌توان فریز کرد و در فصل‌های دیگر سال نیز از آن استفاده کرد.

برای پخت باقلا، بهتر است از باقلاهای تازه و سبز استفاده کنید. برای اینکه باقلا بعد از پخت سفت نشود، می‌توانید آن را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید. برای طعم بهتر باقلا، می‌توانید از ادویه‌جاتی مانند زردچوبه، فلفل سیاه و نمک استفاده کنید. باقلا را می‌توان به عنوان یک منبع گیاهی پروتئین در رژیم غذایی خود قرار داد.
جهت آشنایی با خوراکی های نفخ آور مقاله موجود در سایت ایکو را مطالعه کنید.

باقالی پلو
باقالی پلو

عوارض مصرف زیاد باقلا

افراد مبتلا به فاویسم به دلیل کمبود آنزیم G6PD، گلبول‌های قرمز خونشان در برابر موادی که در باقلا وجود دارد، آسیب‌پذیر هستند. مصرف باقلا در این افراد می‌تواند منجر به کم‌خونی همولیتیک حاد و حتی مرگ شود. برخی افراد به باقلا حساسیت دارند و مصرف آن می‌تواند علائمی مانند کهیر، خارش، تورم، و مشکلات تنفسی ایجاد کند. مصرف زیاد باقلا می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند نفخ، دل‌پیچه، و سوءهاضمه را تشدید کند.

  کافئین چیست و مصرف آن چه تاثیراتی روی بدن دارد؟

باقلا به دلیل داشتن فیبر بالا می‌تواند در برخی افراد نفخ و دل‌پیچه ایجاد کند. مصرف زیاد باقلا می‌تواند منجر به کمبود ویتامین B6 شود که علائمی مانند افسردگی، اضطراب، و بی‌خوابی را به همراه دارد. باقلا حاوی اگزالات است که می‌تواند در افراد مستعد، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. باقلا می‌تواند با برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی و ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) تداخل داشته باشد.

برای جلوگیری از عوارض جانبی، بهتر است باقلا را در حد اعتدال مصرف کنید. پخت کامل باقلا می‌تواند برخی از مواد مضر آن را از بین ببرد. مصرف باقلا با غذاهای دیگر مانند نان و برنج می‌تواند به هضم آن کمک کند. در صورت داشتن هرگونه بیماری یا مصرف دارو، قبل از مصرف باقلا با پزشک خود مشورت کنید.

کهیر از عوارض مصرف زیاد باقلا
کهیر از عوارض مصرف زیاد باقلا

ایا مصرف باقلا باعث بیماری می شود؟

مصرف باقلا به طور معمول باعث بروز بیماری نمی‌شود. در واقع، باقلا یک منبع غنی از پروتئین، فیبر، و ویتامین‌ها است که برای سلامتی بدن مفید است. اما برخی افراد ممکن است به علت حساسیت به باقلا یا مشکلات گوارشی مانند گازهای معده از مصرف باقلا خودداری کنند. در صورت داشتن مشکلات مشابه، مشاوره با پزشک یا تغذیه‌شناس مناسب است.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.