جاذبه ‌های گردشگری همدان
0

جاذبه ‌های گردشگری همدان

همدان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و جهان است. این شهر در دامنه کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به‌شمار می‌آید. همدان از نظر تاریخی و فرهنگی شهری بسیار با اهمیت است و در طول تاریخ پایتخت چندین سلسله پادشاهی از جمله مادها، هخامنشیان و ساسانیان بوده است. همدان به دلیل آب و هوای خنک و معتدل در فصل بهار و تابستان، مقصدی محبوب برای گردشگران است. در این فصل ها می توانید از گشت و گذار در طبیعت و بازدید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی همدان لذت ببرید. همدان شهری با تاریخ و فرهنگ غنی است که می تواند مقصدی جذاب برای گردشگران باشد. اگر به دنبال سفری به ایران هستید، حتما همدان را در برنامه خود قرار دهید.
برای آشنایی با جاذبه ‌های گردشگری همدان با مجله اینترنتی ایکو همراه باشید.

آرامگاه بوعلی‌ سینا از جاذبه های گردشگری همدان

آرامگاه بوعلی‌سینا در میدان بوعلی‌سینا در مرکز شهر همدان واقع شده است. این بنا در سال ۱۳۳۵ به مناسبت هزارمین سالگرد تولد بوعلی‌سینا ساخته شده است. آرامگاه بوعلی‌سینا از دو بخش اصلی تشکیل شده است. موزه در این بخش، اشیاء و اسناد مربوط به زندگی و آثار بوعلی‌سینا به نمایش گذاشته شده است. گنبد این گنبد بر روی مقبره بوعلی‌سینا ساخته شده است و از سنگ مرمر ساخته شده است. آرامگاه بوعلی‌سینا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر همدان است و هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

  تأثیر گردشگری بر توسعه اقتصادی و فرهنگی

این بنا به سبک معماری ایرانی ساخته شده است و دارای گنبدی فیروزه‌ای و مناره‌های بلند است. در داخل و خارج بنا، از نقوش و کاشی‌کاری‌های زیبایی استفاده شده است. در اطراف آرامگاه، فضای سبز زیبایی وجود دارد که مکانی آرام برای استراحت و تفریح ​​گردشگران است. اگر به همدان سفر می‌کنید، حتما از آرامگاه بوعلی‌سینا دیدن کنید. این بنا یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین بناهای شهر همدان است و بازدید از آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود.

آرامگاه بوعلی‌ سینا
آرامگاه بوعلی‌ سینا

آرامگاه بابا طاهر از جاذبه های گردشگری همدان

آرامگاه بابا طاهر عریان، شاعر و عارف نامدار ایرانی، در میدانی به همین نام در شمال غربی شهر همدان واقع شده است. این بنا که در سال ۱۳۴۴ ساخته شده است، به عنوان یکی از نمادهای شهر همدان و از جاذبه‌های گردشگری محبوب این شهر شناخته می‌شود. بنای اصلی آرامگاه بر روی قاعده‌ای هشت ضلعی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه ۲۰/۳۵ متر و از کف خیابان ۲۵/۳۰ متر می‌باشد. گنبد آرامگاه به شکل منشوری فیروزه‌ای رنگ است و از کاشی‌های معرق پوشیده شده است. هشت ستون سنگی در اطراف بنای اصلی قرار دارند که نمای زیبایی به آن می‌بخشند. اشعار بابا طاهر بر روی کاشی‌های داخل و خارج بنا نوشته شده است.

در اطراف آرامگاه، باغ زیبایی وجود دارد که با درختان و گل‌های مختلف تزئین شده است. در محوطه آرامگاه، موزه‌ای وجود دارد که در آن اشیاء و اسنادی مربوط به زندگی و آثار بابا طاهر به نمایش گذاشته شده است. از محوطه آرامگاه، نمایی زیبا از شهر همدان قابل مشاهده است. بابا طاهر در قرن یازدهم هجری قمری می‌زیسته است و به دلیل سرودن دوبیتی‌های عاشقانه و عرفانی شهرت دارد. اشعار بابا طاهر به زبان لری سروده شده‌اند و به دلیل سادگی و لطافت، در بین مردم ایران بسیار محبوب هستند. آرامگاه بابا طاهر هر ساله میزبان جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری است.

آرامگاه بابا طاهر
آرامگاه بابا طاهر

گنج ‌نامه در همدان

گنج‌نامه یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی شهر همدان است که در دامنه کوه الوند واقع شده است. این مجموعه شامل دو بخش اصلی است. آبشار گنج‌نامه این آبشار با ارتفاع ۱۲ متر، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و از صخره‌های کوه الوند سرازیر می‌شود. غار گنج‌نامه این غار یکی از بزرگترین غارهای دستکند ایران است و در طول تاریخ محل زندگی انسان‌ها بوده است. در داخل غار، تالارها و اتاق‌های مختلفی وجود دارد. نام گنج‌نامه برگرفته از کتیبه‌هایی است که به دستور داریوش اول هخامنشی بر روی صخره‌های این منطقه حک شده‌اند. در این کتیبه‌ها، داریوش اول پیروزی‌های خود را بر دشمنان شرح داده است. گنج‌نامه در طول تاریخ، محل سکونت اقوام مختلفی از جمله مادها، هخامنشیان، ساسانیان و سلجوقیان بوده است.

گنج ‌نامه در همدان
گنج ‌نامه در همدان

برج قربان از جاذبه های گردشگری همدان

برج قربان یکی از نمادهای شهر همدان و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌باشد. این برج در مرکز شهر همدان واقع شده و از بالای آن می‌توان به تمامی شهر نگاه کرد. برج قربان از زمان حکومت قاجاریه ساخته شده و از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از نمادهای شهر همدان شناخته شده است.

  معرفی جاهای دیدنی و تفریحی بندر انزلی

برج قربان از آجر ساخته شده و ارتفاع آن حدود 22 متر است. از بالای برج می‌توان به تمامی شهر همدان، کوه‌های اطراف و منطقه‌های اطراف نگاه کرد و چشم‌انداز زیبایی را از بالا مشاهده کرد. این برج به دلیل موقعیت مرکزی خود و چشم‌انداز زیبایی که ارائه می‌دهد، همواره یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در همدان بوده است و گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب کرده است.
در یکی از مقالات سایت ایکو به بررسی بهترین مکان ها برای سفر در خرداد پرداخته ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

مسجد جامع همدان

مسجد جامع همدان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین مساجد ایران است که در مرکز شهر همدان واقع شده است. این مسجد در دوره قاجار و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است و از نظر معماری، یکی از نمونه‌های برجسته مساجد دوره قاجار به شمار می‌رود. مسجد جامع همدان دارای یک صحن وسیع، چهار ایوان، هشت مناره و چندین شبستان است. گنبدخانه مسجد در مرکز صحن قرار دارد و با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است. ایوان‌های مسجد با ستون‌های سنگی و کاشی‌کاری‌های زیبا تزئین شده‌اند. مناره‌های مسجد بلند و باریک هستند و از دور قابل مشاهده هستند. شبستان‌های مسجد دارای تزئینات کاشی‌کاری، گچبری و آینه‌کاری هستند.

مسجد جامع همدان
مسجد جامع همدان

محوطه فعلی مسجد جامع همدان، سابقه‌ای طولانی در تاریخ دارد و در دوره‌های مختلف محل استقرار بناهای مذهبی بوده است. قدیمی‌ترین بنای مذهبی در این محوطه، به دوره سلجوقیان تعلق دارد. بنای فعلی مسجد جامع همدان در دوره قاجار و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. مسجد جامع همدان در طول تاریخ، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع همدان از نظر معماری، یکی از نمونه‌های برجسته مساجد دوره قاجار به شمار می‌رود. مسجد با کاشی‌کاری، گچبری، آینه‌کاری و نقاشی‌های زیبایی تزئین شده است. مسجد جامع همدان، فضایی آرام و معنوی دارد که می‌تواند برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.